Dag 9 met de Sleurhut

sunny

Zondag, 19 augustus
Alweer een stalende dag, bloedheet eigenlijk. Maar we hadden begrepen dat de Schwarzwaldbahn, de gratis lokale trein, airco heeft, dus dat lost een deel van de hitte op. Na veel gepuzzel besloten we om in Hausach op te stappen en niet in Halbmeil of Wolfang en naar Donauesching te gaan. Zoals u allen weet ligt daar de oorsprong van de Donau. Via Hornberg, Triberg (die van de hoogste waterval), St Georgen, Villingen naar Donaueschingen. De trein deed er een uur over en we passeerden zo’n 40 tunnels. Het uitzicht was magistraal vanuit de dubbeldekkertrein. Bij aankomst golfde de hitte over het perron, gauw een beetje schaduw zoeken om het Stadtplan maar een te bekijken. Het werd een groot park met veel gras, boompartijen en vijvers. De twee uientorens markeerden het vlakbij gelegen centrum. De kerk werd bezocht en we aarzelden nog of we het museum zouden bezoeken, nee dus maar. Na een grootse gelatto was het alweer tijd voor de terugweg naar het station. Wat je veel ziet zijn in wielrenkleding gestoken, afgetrainde lijven op superfietsen. De truc schijnt te zijn om met de trein naar een hoog punt te gaan en dan met een bloedgang bergaf richting bestemming te scheuren. Na weer 40 tunnels stonden we in hausach waar onze auto zo’n beetje stond te koken. Deuren open, motor starten, airco vol aan en even wachten in de schaduw totdat de temperatuur wat gezakt was. Op de camping stond ons huisje al in de schaduw, dat wel, maar het was binnen ook een oventje. Alles open en doortochten maar. Veel drinken is het devies bij grote hitte en dat hebben we maar opgevolgd. Voor het slapen gaan en oogjes toe hebben we het dekbed maar uit de hoes verwijderd: alleen de overtrek was warm genoeg. Het lijkt de Caribbean wel.

Posted by zwit.too 08:46 Archived in Germany Comments (0)

Dag 7 met de Sleurhut

sunny

Vrijdag, 17 augustus
We hadden alle tijd vanmorgen want vanmiddag kunnen we pas naar het door ons verkozen plekje. De camping `wat rondgewandeld, zeg eigenlijk maar rondgeklommen en tot de conclusie gekomen dat het beoogde plekje overdag zowel schaduw als zon heeft. Om half twee kwam een van de zusters met de tractor naar boven, pikte ZWIT – too aan en hakke pufte naar boven. Feilloos alle bochten pakken en ‘m keurig neerzetten waar wij ‘m hebben wilden. Hij moest nog wel even omgedraaid worden en dat gebeurt met de hand. De trekker mag niet op de grasveldjes komen, vandaar. Op het gemak afgewacht tot de zon wat minder op de hut scheen en toen de voortent er aan vast gezet. Tafeltje, droogrekje, afvalzakhouder, stoelen enz. Alles opgebouwd en neergezet: het is borreltijd, we zouden het bijna vergeten. Op de tegenoverliggende berg zagen we vanmorgen wel twintig reeën rond grazen: fantastisch. Overigens is het heerlijk warm weer en de aanstaande dagen wordt er een hittegolf voorspeld. We zijn hier nog wel een paar dagen.

Posted by zwit.too 08:42 Archived in Germany Comments (0)

Dag 6 met de Sleurhut

Donderdag, 16 augustus
Eigenlijk waren we om 10 uur wel klaar om te vertrekken, maar we moesten van iedereen toch nog even afscheid nemen en zo kwam het dat we pas om kwart voor elf reden. Ik zal niet al te veel uitweiden, maar na vier uur rijden achter Truus (navigatrice) aan waren we 100 kilometer opgeschoten en hadden we het Moezeldal aan alle kanten bekeken. We hebben Truus uitgezet en met Anneke als navigatrice lukte het ineens een stuk beter. De route kwam in grote lijnen hier op neer: Trier, Saarbrücken, Pirmasens, Landau in der Pfalz, Karlsruhe, richting Strasbourg, Offenburg en daar het Zwarte Woud in. Dat laatste stuk was geweldig, wat een natuur en wat ziet alles er mooi uit! Via Haslach, Hausach naar Wolfach en dan naar de bestemming Kirnbach. We hadden al begrepen dat dit een heel bijzondere camping was. Nou, zo zag het er ook uit. Steil tegen de rotsen en tussen de bomen aangeplakt allemaal plekjes voor tenten en caravans en een enkele camper. Zelf naar boven rijden met onze combinatie kan niet: de eigenaar komt met een heel oud trekkertje naar de weg, haakt de caravan eraan en sleurt ‘m naar boven.
En zo gebeurde het ook. Er was even nog geen geschikte plaats vrij, maar we konden onze ZWIT – too voor de nacht wel even kwijt op een parkeerplaats.
We hadden de afstand gecalculeerd op zo’n 360 kilometer en het zijn er 411 geworden! Ook deels veroorzaakt door wegversperringen en omleidingen, maar evengoed een beste afstand voor auto en caravan. Maar…. we kijken onze ogen hier uit!

Posted by zwit.too 08:41 Archived in Germany Comments (0)

Dag 5 met de Sleurhut

Woensdag, 15 augustus
We waren weer mooi op tijd vanmorgen. Verse broodjes gehaald, lekker ontbijten en koffiedrinken en alsjeblieft geen gestress. We hadden van verschillende kanten al gehoord en in foldertjes gelezen, dat er een grote ruïne vlakbij boven op een berg stond die het bezoeken meer dan waard was. Reeds om elf uur, dan is het nog niet zo warm, togen we op pad. Door een prachtige natuur ging het redelijk steil omhoog, zelfs S-bochten zaten er in de wandelroute! Maar de beloning was groot. Na een laatste steile bocht stuitten we op een brede houten brug over een grote kloof… en daar zagen we het. Gigantisch groot en heel hoge delen. De eerste stenen werden in de tweede helft van de 14e eeuw gelegd. Een paar honderd jaar later vonden de Fransen het noodzakelijk om deze burcht af te breken, hetgeen resulteerde in een gigantische hoop stenen, keien en leistenen. Niettemin kun je nog veel zien en herkennen van het oorspronkelijke grondplan inclusief een erg hoge ronde toren. Al voor één uur waren we weer terug op de camping, die allengs leger wordt. De lunch achter de kiezen, de laptop op schoot, geen internetverbinding, knikkebollen……… tot zo!
Ben ik weer. We hebben nog wat bijgepraat met Ed en Rita en daarna zijn we bezig gegaan met het afbreken van de voortent en het alvast opruimen van zoveel mogelijk spullen. Alles is nu lekker droog en daarom doen we het nu. De planning is het plaatsje Wolfach in het Zwarte Woud. Volgens de navigator is het een 370 kilometer: dat moet wel kunnen.

Posted by zwit.too 17:00 Archived in Germany Comments (0)

Wolfach

(Entries 21 - 25 of 29) « Page 1 2 3 4 [5] 6 »