Dag19 met de ZWIT - too

sunny

Woensdag, 29 augustus
Ik ben maar even gaan vragen wat de kosten waren, daar hadden we gisteren geen zin meer in. En dat was even schrikken: € 33,- per nacht! Hadden we nog even overwogen om hier nog een nacht te blijven staan en dan weg te wezen, dat idee werd prompt verworpen!
Dus de auto gepakt na ontbijt en koffie (nette wasgelegenheid, dat wel) en 2,2 kilomter gereden de bergen in en daar vonden we een ACSI-camping voor € 16,- omdat hier het Grijze Brigade seizoen al is aangebroken. Camping Tranquilla in het plaatsje Baveno. Op het hele kleine fotootje in de campinggids stond zelfs een zwembad afgebeeld, ’t zal wel. Campingbaas Roberto ontving ons in minstens vier talen en dit alles door elkaar. Maar we begrepen het allemaal. Ja, hij had nog wel vrije plekken en sjouwde ons de hele terrassencamping over. Waar ik dan op let is of en hoe ik op een plekje kan komen en hoe ik er later weer vanaf kan komen. We vonden iets wat ons wel leek (nou, mij dan, Anneke zag allemaal seizoenplaatscaravans). Hup, terug naar de caravan, aanhaken en wegwezen na achterlating van € 33,-. Met een beetje hulp van Roberto en zijn maatje en wij tweeën werd de ZWIT – too keurig tegen een muur aan geparkeerd, auto er dwars voor, poten uitdraaien, stroom erop, vuilwatertank eronder en nog een paar klusjes: we staan! Om de tent er nog voor te zetten lijkt me niet nodig: we hebben schaduw en zon om ons heen.
De toiletten en douches zien er brandschoon uit en de zwembadjes idem. Jawel ze zijn er echt!
Brood konden we halen bij de Panaderia (heet dat zo in het Italiaans?) en brood heet pane.
300 meter, zei Roberto en dat was wellicht ook zo, maar de terugweg leek wel een kilometer: zo verschrikkelijk stijl. Maar wel heerlijke pane.
Het zwembad is tussen 1 en 3 uur gesloten. Om half vier waren we er wel aan toe om een baantje te trekken. Anneke plonst erin en ik sta te klappertanden op de kant. Iemand zwaait naar ons en we gaan er naar toe. “Badmutsen opzetten” is de opdracht. Ja ja, Italië hè!
Maar evengoed: erg lekker en vrijwel naast de caravan! Tjonge, wie had dat gedacht en dat voor € 16,- per nacht!

Posted by zwit.too 17:10 Archived in Italy Comments (0)

Dag 18 met de Sleurhut

Dwars door Zwitserland naar Italie

sunny

Dinsdag, 28 augustus
Om half acht uit de kooitjes: ’t is nog redelijk stil op de camping. Een wasbeurt, ontbijt en koffie en vervolgens ga ik naar het campingbureautje om af te rekenen. Ik vertel ons plan aan Andrea om over Zürich en de St Gotthart Tunnel naar Italië te rijden, waarop ze zegt dat j e beter over Konstanz kunt rijden en dan via St Margrethen en Chur naar de St Bernardino Tunnel en vervolgens op Bellinzona en Locarno aan te sturen. Daar gaat m’n planning. Ik ben altijd in voor betere oplossingen dus gooien we ons schema om. De trip onder de Bodensee door schiet niet echt op, maar heb je eenmaal de snelweg te pakken richting zuid dan gaat het als een speer. We genieten van het prachtige landschap, we sjorren omhoog tot 1400 meter en zakken weer af naar 200 meter. 14 kilometer downhill met een percentage van 8%, daar moet je je kop ook bij houden.
We komen in het Italiaanse deel van Zwitserland en het ziet er allemaal totaal anders uit. Vanaf Locarno weten we dat we nog zo’n 45 kilometer langs de Lago Maggiore moeten rijden en da’s geen feestje. Italianen zijn nogal stoere rijders (vinden ze van zichzelf) en nemen per definitie de binnenbocht waar wij met onze combinatie van 14 x 2.30 meter ook net rijden. Met de rechterkant vlak langs de rotsen over een echt smal weggetje. We vonden met een beetje moeite de camping die we zochten (na twee keer een volle camping opgereden te zijn!) maar ook die was vol. Doorrijden was het devies. Uiteindelijk lukte het ons een camping te vinden aan het meer waar nog plaats was. Een rij van 11 vaste standplaatscaravans langs het meer en voor de rest een leeg veld erachter. En daar staan we nu. We kunnen de ZWIT – too makkelijk tussen twee bomen parkeren, maar onder het stuurboord wiel moet wel een leveler-blok om de zaak recht te laten staan. Maar we willen er ook weer zo snel mogelijk weg. Morgen in de buurt rondkijken maar dan verder van het water af. We hebben wat gevonden wat we eerst per auto zonder caravan gaan bekijken. Man, we zijn allebei een peu afgedraaid na zo’n 360 kilometer bultje op en bultje af. Ze noemen dat hier geloof ik de Alpen!

Posted by zwit.too 09:02 Archived in Italy Comments (0)

Dag 17 met de Sleurhut

Maandag, 27 augustus
En dat hebben we ook gedaan. ’t Moest maar niet Zwitserland worden, want dat is (op de benzine na) barstens duur, zagen we in de campinggidsen. Dan maar naar de zon toe: Italië moest het maar worden. We snuffelden wat rond en vonden aan het Lago Maggiore een camping die wel voldeed aan ons wensenlijstje.
Maar, vond Anneke, enige activiteit mocht er wel ontplooid worden. “Haal nou verd…. die fietsen eens een keer van stal, die slepen we niet voor niets mee.” Heftig gemor van mijn kant, maar ter wille van de lieve vrede toch de twee fietsen van de drager afgesloopt. Anneke had een fruitboertje gespot in Wahlwies en dat vond ik redelijk befietsbaar, dus vooruit met de geit. Wat denk je wat? Zit er toch een slinger in m’n achterwiel! Goh, wat erg, kan ik toch echt geen tochten mee fietsen! Verdrietig de fietsen maar weer op het rek geladen.
Op het eind van de middag hebben we alles afgebroken wat we droog aan boord wilden hebben, dus er staat nu een kale caravan die bijna gereed is om te vertrekken.
We hebben nog wat gesprekje links en rechts met campingburen, dokteren ’s avonds de route uit en liggen er op tijd in. ’t Wordt koud vannacht.

Posted by zwit.too 09:01 Archived in Germany Comments (0)

Dag 16 met de Sleurhut

Zondag, 26 augustus
Het is lange broeken weer vanmorgen. Veel wind, veel wolken en fris dus. Bij onze Groningse overburen een kopje koffie gedronken en besproken wat zij willen gaan doen. Ik heb ondertussen de weerkaarten van Europa eens bekeken en we komen tot de conclusie dat Italië toch wel het mooiste weer heeft. 25 tot 28 graden lijkt ons erg aanlokkelijk. Gelijk de afstand maar even opgezocht: een kleine 400 kilometer. ’n Nadeel is dat we voor de passage van Zwitserland twee autobahnvignetten nodig hebben, een voor de auto en een voor de caravan. Maar ja, we hebben gezegd dat we gewoon het mooie weer opzoeken als het slechter wordt. De buren blijken ook die plannen te hebben.
’s Middags hebben we de auto gepakt en zijn we langs de Überlinger See naar Überlingen gereden. Tandjes, da’s toeristisch, maar wel heel erg leuk. Veel boten op het water. We hebben een kerk bezocht en een wandeling langs het water gemaakt. En dat maakt dorstig! We belandden in ARAN, een brood- en koffiehuis. Heel oud en heel druk. Voortreffelijke koffie en nog lekkerder taart: Allgauer Nussgeback, geweldig. We waren om half zes weer bij de ZWIT – too en het stond er allemaal nog. We gaan eens een beetje in campinggidsen snuffelen.

Posted by zwit.too 08:59 Archived in Germany Comments (0)

Dag 15 met de Sleurhut

Zaterdag, 25 augustus
Bij het opstaan was het een beetje bewolkt, maar hoe dichter we bij de koffie kwamen hoe beter het werd. Er werden wat praatjes gemaakt met de wederzijdse buren, oplossingen bekeken aan nieuwere caravans en plannen gemaakt voor vanmiddag.
Na bestudering van de kaart besloten we Blumen Insel Mainau te gaan bekijken. André Rieu heeft daar ook eens een concert gegeven en daar wisten we het bestaan van. Een kleine dertig kilometer rijden en we staan op een groot parkeerterrein wat uiterst vol stond! Bij de weelderige hoofdingang begonnen we te bevroeden dat de entree niet voor niets zou zijn. En dat bleek: € 16,90 x 2 personen + € 4,- parkeren = € 37,80. Nou, dan mag je wat verwachten, toch?
De wandeling begon over de schaduwrijke Metasequoia Allee. De naam zegt het al: Sequoia’s links en rechts van ongeveer 150 jaar oud. Want zolang zijn er al activiteiten aan de gang op dit eiland. De Kruidentuin werd onderzocht en je gelooft het of niet: Anneke kende bijna alle kruiden bij naam!
Ik ook, maar dan de Duitse naam die op het bordje stond: eenvoudig. Bij de seizoentuinen werden we een beetje bij de neus genomen vonden we, want het had niets met seizoenen van doen, maar met landen. We zagen een tuin van St. Vincent voorbijkomen, Cuba, St Lucia, Galapagos en nog een paar streken. Niet zo sterk.
De discussie ging bij ons over wel of niet de vlindertuin en het werd (gelukkig) wel de vlindertuin. Prachtige grote exemplaren vlogen er vrolijk rond en iedereen zwaaide met camera’s in rond: levensgevaarlijk. In het obligate waterpartijtje lagen een bos rood- en geelwang waterschildpadden.
Eenmaal weer buiten was de ijsboer niet ver weg.
Eer een wandelingetje verder doemden het Barockschloss en de Schlosskirche op. Ook die zijn evenals de tuinen 150 jaar oud. In de kerk werd net een huwelijk ingezegend met een hoog jasje/dasje-gehalte. Het werd tijd om terug te wandelen. Nu via een andere route, maar wel steeds met fraaie bloempartijen en grote, oude bomen. Aan deze zijde van het eiland zijn alle kinderactiviteiten bij elkaar gebracht en dat ziet er erg gevarieerd uit.
De vraag was: “Was het dit geld waard?” Ja, vinden we beiden, het is heel mooi om te zien hoe alles bloeit en groeit en hoe fraai alles onderhouden is en wordt.
We vonden ons autootje weer terug en reden naar Stockach voor wat inkopen. In een Edeka vonden we zelfs een verse forel en die hadden we in gedachten voor op de COBB. Ik kocht ook nog twee stukjes vlees voor morgen en was twee keer zo duur uit als de hele forel! Ik wist niet dat kalfsnekbiefstuk zo duur was! Het is inmiddels aan het afkoelen, er verschijnen donkere wolken aan de hemel en er steekt weer wind op. En ja hoor, tijdens het afwassen begint het voorzichtig te regenen en nu giet het er weer overheen. We zitten binnen, met af en toe een rookpauze onder de luifel.

Posted by zwit.too 08:58 Archived in Germany Comments (0)

(Entries 11 - 15 of 29) « Page 1 2 [3] 4 5 6 »